تحلیل حوداث بعداز رحلت پیامبر(ص) با حوداث روز
تحلیل حوداث بعداز رحلت پیامبر(ص) تا شهادت فاطمه زهرا (س)وتکنیک های رسانه ای دشمن وتحلیل آن با حوداث روز
تکنیک :جعل حدیث ودروغ پراکنی
غصب فدک ؛مهمترین هدف از این کار ,محدودسازی اهل بیت(ع) بود.
ماجرای فدک:فدک ملک خالص رسول اکرم(ص) بود؛ زیرا مسلمانان آن را با سواره نظام و پیاده نظام نگشودند.
وقتی آیه ی؛ «وَ آتِ ذَا الْقُرْبی حَقَّهُ» حق خویشاوند را بده!
نازل شد، رسول اکرم(ص) دخترش فاطمه(س) را فرا خواند و فدک را به او بخشید.
از سال هفتم تا سال یازدهم فدک در دست حضرت فاطمه(س) بود، تا اینکه در سال یازدهم، مقارن با طرح مسئله بیعت اجباری در روز دهم از رحلت پیامبر(ص)، مأمورین ابوبکر به دستور مستقیم او، فدک را به اشغال خود درآوردند، و کار گذار حضرت فاطمه(س) را از آنجا اخراج و ملک آن را غصب کردند و درآمد حاصل از آن را مختص خود قرار دادند.
آن حضرت(س) برای پس گرفتن فدک کوشید؛ ولی دستگاه خلافت، از این کار سرباز زد.
مرحوم طبرسی می نویسد: پس ابوبکر گفت:عمر و عایشه براین شاهدند که رسول اکرم(ص) فرمود:
«نَحنُ مَعاشِرَ الاَنبِیاءِ لا نُوَرِّثُ وَ ما تَرَکناهُ صَدَقَةٌ» ما گروه انبیا چیزی را به ارث نمی گذاریم و آنچه از ما باقی بماند صدقه است.
پس فدک نه ارث است و نه هبه ای از جانب رسول اکرم(ص)! ؛بلکه غنیمت جنگی است که برای مسلمین می باشد!
حضرت فاطمه(س) فرمود: «هَذَا أَوَّلُ شَهَادَةِ زُورٍ شَهِدَا بِهَا فِی اَلْإِسْلاَمِ» این اولین شهادت ناحقی است که به آن شهادت می دهید.
سپس فرمود: «یابْنَ اَبی قُحافَةَ! اَفی کتابِ اللَّهِ اَن تَرِثُ اَباک وَ لا اَرِثُ اَبی؟ لَقَدْ جِئْتَ شَیئاً فَرِیاً»
ای پسر ابی قحافه! آیا در قرآن آمده که تو از پدرت ارث ببری ولی من از پدرم ارث نبرم؟
همانا یک سخن دروغ را نسبت دادی! (اشاره به حدیث جعلی)
و باز فرمود:چگونه است که هرگاه تو درگذشتی، فرزندانت از تو ارث می برند، اما ما از رسول خدا(ص) ارث نمی بریم؟
بعد به آیاتی چون آیه «وَ وَرِثَ سُلَیمانُ دَاوُدَ« اشاره کرد، که در آن ها از ارث پیامبران یاد شده، اشاره کرد.
و ادعای او را مخالف با آیات صریح قرآن دانست.
تکنیک :تحریف حقایق
- ترویج چهره خشن از امیرامومنین (علیه السلام)
پیامبراکرم (صلی الله علیه واله) در پی شکایت از خشونت حضرت علی (علیه السلام), آن خشونت را بااسم مصغریاد می کند یعنی خشونت قابل ذکری نبوده ودر آن بزرگنمایی صورت گرفته وثانیا این خشونت در راه خداست و در مسیر اغراض ومنافع شخصی نیست.
وهمچنین امیرالمومنین در سه جنگ خویش با ناکثین ,قاسطین ومارقین هرگز آغاز کننده جنگ نبود واصولا فتح وکشورگشایی وغلظت وخشونت در گفتار وسیره خلفا بود نه پیشوایان راستین؛ چنانکه امیرالمومنین در خطبه شقشیه راجع به سیره خلیفه دوم فرمود:پس خلیفه اول حکومت را به فضایی خشن کشاند؛واین خلیفه دوم بود که تازیانه او مشهور واز شمشیر حجاج ترسناک تر بود.
امروزه نیز دشمنان با دروغ پراکنی و ترسیم سیمای خشن از اسلام وپیشوایان معصوم در تبلیغات لسانی وآثار قلمی وهنری موجب شده ناخودآگاه خشونت وخونریزی در برخی ذهن ها تداعی گردد؛ در حالی که اصل اولی در برخورد های دینی همان رحمت ونرمش است وبرخوردهای خشن در پایان مرحله اصلاح خواهدبود واین نیز در نگاه دقیق, خود مرهمی برای درد فرد وجامعه مثل داغ کردن یاعمل جراحی که احسانی برای بیمار است.(برگرفته از کتاب درآمدی برفقه الحدیٍث,دکتر مرتضی خرمی)
#بصیرت_فاطمی #تکنیک_رسانه_ای #تحلیلی