ترویج چهره خشن از امیرالمومنین وامام عصر (علیهم السلام)
ترسیم سیمای خشن از اسلام وپیشوایان معصوم در تبلیغات لسانی وآثار قلمی وهنری موجب شده ناخودآگاه خشونت وخونریزی در برخی ذهن ها تداعی گردد؛ در حالی که اصل اولی در برخورد های دینی همان رحمت ونرمش است وبرخوردهای خشن در پایان مرحله اصلاح خواهدبود واین نیز در نگاه دقیق, خود مرهمی برای درد فرد وجامعه مثل داغ کردن یاعمل جراحی که احسانی برای بیمار است.
علاوه براین, قاطعیت در اجرای احکام الهی را نباید به حساب خشونت گذارد
پیامبراکرم (صلی الله علیه واله) در پی شکایت از خشونت حضرت علی (علیه السلام), آن خشونت را بااسم مصغریاد می کند یعنی خشونت قابل ذکری نبوده ودر آن بزرگنمایی صورت گرفته وثانیا این خشونت در راه خداست و در مسیر اغراض ومنافع شخصی نیست.
وهمچنین امیرالمومنین در سه جنگ خویش با ناکثین ,قاسطین ومارقین هرگز آغاز کننده جنگ نبود واصولا فتح وکشورگشایی وغلظت وخشونت در گفتار وسیره خلفا بود نه پیشوایان راستین؛ چنانکه امیرالمومنین در خطبه شقشیه راجع به سیره خلیفه دوم فرمود:پس خلیفه اول حکومت را به فضایی خشن کشاند؛واین خلیفه دوم بود که تازیانه او مشهور واز شمشیر حجاج ترسناک تر بود.
در باره قیام وظهور امام مهدی(عج الله) روایاتی در منابع حدیثی که به کشته شدن بیشتر مردم واینکه از کشته ها پشته ساخته می شود وجوی خون جاری می شود
این اخبار بردوقسم:
1-مربوط به قبل از ظهور وناظر به اوضاع نابسامان جهان در اخر الزمان به سبب جنگ ودرگیری یاشیوع بیماریهای مرگبار ؛که این روایات در صورت صحت ربطی به شخص حضرت ولی عصر(عج الله )ندارد.
2-دسته دیگر مربوط به هنگام ظهور که خود بردوگونه اند:
- روایاتی که از طریق اهل سنت نقل شده که بیشترشان مرسل,موقوف,مقطوع است وقابل اعتماد نیستند
- احادیثی که از طریق اهل بیت نقل شده ,این روایات برخی صحیح وبرخی ضعیف السند است
البته مطابق روایات متعدد این را هم نمی توانیم ادعا کنیم که در هنگام ظهور هیچ قتلی رخ نمی دهدچون برای اجرای حدود الهی واقامه عدل جهانی است واین امر عظیم ,بدون برطرف کردن موانع میسر نمی شود
برگرفته از کتاب درآمدی برفقه الحدیث؛دکتر مرتضی خرمی.