تحلیل جریانات پیامبر(ص) ویهود
دین یهود چند قرن پیش از ظهور اسلام در جزیرةالعرب نفوذ کرد و سبب شد که برخی مناطق یهودی نشین در آنجا پدید آید. بیشتر یهودیان در منطقه حجاز و یمن مستقر شدند. در میان مناطق یهودی نشین از همه معروف تر «یهودیان یثرب» - به ویژه سه طایفه بنی نضیر، بنی قَیْنُقاع* و بنی قُریظه - بودند.احبار و دانشمندان یهود، تعالیم تورات و افکار و عقاید خویش را ترویج و به تدریس احکام شرعی تورات می پرداختند.
آنها نفوذ زیادی بر یهودیان داشته اند؛ به گونه ای که رسول خدا صلی الله علیه وآله فرموده بود:«اگر ده تن از آنان به من ایمان آورند، تمامی یهودیان روی زمین به رسالتم ایمان خواهند آورد.»
آنان رسول خدا صلی الله علیه وآله را همچون پسران خویش می شناختند.از این رو، انتظار می رفت زودتر از دیگران مسلمان شوند، اما تنها چند نفر از یهودیان مسلمان شده و دیگران از پذیرش اسلام برتافتند.
در اوایل هجرت، یهودیان با مسلمانان روابطی عادّی داشتند، اما پس از سپری شدن مدّت زمانی از هجرت پیامبر صلی الله علیه وآله تغییر روش داده، کارشکنی های پنهان و آشکار خویش را نسبت به آیین جدید مطرح کردند؛ تا آنجاکه حتی با همکاری منافقان، دامنه فعالیت های خویش را نیز وسعت بخشیدند.
سیاستِ مُدارای پیامبر با یهودیان مدینه در اوج تلاشهای تخریبی آنان علیه دولت مدینه و عقاید و باورهای مسلمانان، فضای پرالتهاب مدینه را آرام نساخت. اقدامات تبلیغی یهودیان در مدینه، گاه با نفی پیوند اسلام با آیین ابراهیمی، و زمانی با تحقیر مسلمانان برای اقامه نماز به سوی بیت المقدّس و گاه نیز با انکار پیامبری حضرت رسول صلی الله علیه وآله نمود و گسترش بیشتری می یافت.
از دیگر سو، دانشمندان یهود نیز درخواست های نامعقول و شبهات و پرسش هایی را - به گمان اینکه پیامبر از پاسخ دادن به آنها ناتوان است - مطرح، و بر لزوم پاسخ به آنها تأکید می کردند.اما از آنجا که این پرسش ها برای رسیدن به حقیقت نبود، با دریافت پاسخ صحیح آن، نه تنها ایمان نمی آوردند، بلکه چه بسا بر لجاجت خود نیز می افزودند.
در واقع 88در صد جنگهای پیامبر(ص) در صدر اسلام با یهود بوده است؛اکنون نیز بعداز هزار وچهارصد سال یهود بخصوص صهیونیست همچنان به کارشکنی های خودشان علیه مسلمان ادامه می دهند .
#مبعث
#یهود
#تحلیل